Tropa de Elite – review / recensie

Posted in film on November 27th, 2008 by diedericky

Tropa

Tropa de Elite is een Braziliaanse film uit 2007 over twee jongens die worden klaargestoomd voor het meest afschrikwekkende elitecorps van de politie in Rio de Janeiro. Dit elitecorps (lees: doodseskader) is gespecialiseerd in het oprollen van de drugsbendes in de sloppenwijken. Eerst schieten en dan praten is het credo. Al snel krijgen de nieuwe rekruten te maken met de corruptie die in alle lagen van de bevolking (en zeker ook binnen de politie) welig tiert. De corruptie is overal. Het is een ziekte waaronder iedereen gebukt gaat. Iedereen wil zijn deel van de buit. Onderling wordt er zowel letterlijk als figuurlijk met elkaar afgerekend. Alles draait om wraak en vergelding. Moraal en eer spelen geen rol. De film is vanwege de vele gewelddadige scènes duidelijk bedoeld om te choqueren en mensen (zodoende) wakker te schudden maar biedt echter geen handvaten om aan de spiraal van geweld te ontkomen. De – kennelijke – boodschap komt dan niet over. En dat is een gemiste kans.

Tags:

Zembla: gijzeling in Almelo

Posted in actueel, juridisch on November 24th, 2008 by diedericky

 

 

Zelden zag ik een zodanig tendentieuze uitzending van Zembla als die van afgelopen zondag 23 november jongsleden. Een uitzending met als onderwerp de gijzeling van een wethouder en enkele gemeentemedewerkers door een Turkse horecaondernemer afgelopen juni. Deze horecaondernemer had op een bepaalde locatie in de Almelose binnenstad een horecazaak. Het geval wil dat de locatie op termijn zal verdwijnen als gevolg van stadsvernieuwing. Het programma suggereert dat de man tot zijn daad is gekomen vanwege de tegenwerking die hij van de gemeente had ondervonden. Kennelijk moet er voor zijn daad begrip worden opgebracht. Onzin natuurlijk. De argumenten waarmee Zembla komt overtuigen allerminst. Zo zou het huurcontract van 10 naar 5 jaar zijn teruggebracht. Uit de uitzending bleek niet duidelijk van wie de zaak nu werd gehuurd. Hoe dan ook: met het terugbrengen van de contractsduur heeft de man kennelijk ingestemd. Afspraak is afspraak. Dan kan hij daar later niet over klagen. Verder zou de gemeente de benodigde vergunning(en) niet willen afgeven dit terwijl een illegaal terras van een andere horecaondernemer wel wordt gedoogd. Ook dit overtuigt niet. De overheid mag plannen maken en handhavend optreden. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemer om ervoor te zorgen dat hij tijdig over de benodigde vergunningen beschikt. Het heeft er alle schijn van dat de man zonder vergunningen op eigen houtje is begonnen. Dat een andere horecaonderneming de dans weet te ontspringen riekt weliswaar naar willekeurig overheidsoptreden maar ontslaat de ondernemer niet om zijn eigen zaakjes op orde te hebben. Bovendien vertoont het door Zembla aangevoerde voorbeeld van het illegale terras niet veel gelijkenis met de kwestie van de man. Resteert nog het argument dat enkele raadsleden banden zou onderhouden met andere horecaondernemers. So what? Wat heeft dat met deze kwestie te maken? Verder kwam nog een grondaankoop van de wethouder aan bod waar een luchtje aan zou zitten. Ook hier vraag ik mij wat het verband is met de kwestie van gijzeling. Het dient kennelijk alleen als argument om de gemeente in een kwaad daglicht te zetten. Onderbelicht in de uitzending bleef de opmerking van de echtgenote van de man dat er 200.000 euro in de zaak was geïnvesteerd en dat alles op haar naam stond. De advocaat van de echtgenote heeft zich tegenover RTV Oost laten ontvallen namens haar achter de verzekeringspenningen aan te willen gaan.

Tags:

Guns n’ Roses: Chinese Democracy recensie / review

Posted in muziek on November 19th, 2008 by diedericky

 

 

 

15 jaar in de maak maar de nieuwe Guns n’ Roses plaat getiteld ‘Chinese Democracy’ is een feit! De eerder op Internet uitgelekte nummers stemden mij nogal sceptisch. Maar nu ik de uiteindelijke plaat heb gehoord moet ik mijn mening bijstellen. En niet zo’n beetje ook. Het is een uitstekende plaat geworden. Degenen die dachten dat zanger Axl Rose zonder zijn voormalige bandleden stuurloos verstrikt zou raken in allerlei muzikale avonturen heeft het mis. Af en toe kom je wat elektronische geluiden, samples en zelfs hiphop beats tegen, maar nergens stoort het. Wat verder opvalt is dat Axl voor zijn 47 jaren nog goed bij stem is. Onmiskenbaar heeft Axl een uniek stemgeluid. Klonk Axl vroeger nog wel eens als een krolse kater, nu weet hij veel meer afwisseling in zijn stem te leggen. Soms zingt hij diep, dan weer hoog, zacht, vol emotie etc.. Niet alle nummers zijn even geslaagd maar hoogtepunten zijn er genoeg: de plaat begint sterk met het titelnummer ‘Chinese Democracy’, een denderend hardrocknummer met een zware gitaarrif, een vanouds krijsende Axl Rose en diverse gitaarsolo’s. Het doet denken aan ‘Welcome to the Jungle’. De ingeslagen weg wordt Vervolgd met het prima met ‘Shackler’s Revenge’ dat een aanstekelijk bijna dansbaar refrein heeft. ‘Better’ kent diverse stijlbreuken, heeft mooie gitaarsolo’s en klinkt bijna als een kinderliedje. Rustpunt is het met piano ingeleide ‘Street Of Dreams’ dat doet denken aan ‘Breakdown’ van de Use Your Illusion II plaat. Het aanstekelijke ‘I.R.S’ zweefde al enkele jaren op internet en staat nog steeds als een huis. Wie houdt van epische rocknummers kan zijn / haar hart ophalen. Volop strijkers , blazers en gitaren in het melodieuze nummer ‘Madagascar’. Maar het echte hoogtepunt van de plaat is het met piano ingezette bijna klassieke compositie ‘ This I Love’. Halverwege wordt een ongelofelijke gitaarsolo ingezet dat zelfs voormalig Guns n‘ Roses gitarist Slash jaloers zou moeten maken. Dit nummer kan zich makkelijk meten met ‘November Rain’. En dat wil wat zeggen!

Tags: ,

Dead Space – review / recensie

Posted in games on November 12th, 2008 by diedericky

   Dead Space

Jij en twee anderen zijn gestrand op een van koers geraakt ruimteschip. Al snel raak je je vrienden kwijt en moet je zelf een eigen weg door het schip vinden. Dead Space is duidelijk geïnspireerd door films als Event Horizon en Alien. Qua gameplay heeft het spel veel weg van Doom 3. Hier dus geen open werelden maar slechtverlichte rokerige gangen. Anders dan in Doom 3 speel je Dead Space niet vanuit de eerste persoon maar vanuit de derde persoon. Je ziet de hoofdpersoon dus op de rug. Je loopt een vrij lineaire route. Onderweg kom je diverse hindernissen tegen. Om die ene gesloten deur te openen moet je bijvoorbeeld op zoek naar die ene sleutel. Soms moet je een knop omzetten om bijvoorbeeld een lift te activeren. Op andere momenten zul je speciale krachten moeten inzetten om sommige objecten en omgevingen in jouw voordeel te manipuleren of om puzzels op te lossen. Zo kun je bijvoorbeeld de tijd vertragen en objecten op afstand oppakken. Het is alleen jammer dat er weinig afwisseling is in de omgevingen. Wel aardig zijn de gedeeltes waar je gewichtloos bent.

Dead Space

In grafisch opzicht ziet het spel er erg goed uit. Wat vooral opvalt, zijn de lichteffecten en de schaduwen. De geluidseffecten zijn werkelijk fantastisch. Regelmatig word je opgeschrikt door gesis van machines, door krakend metaal, gegrom van monsters, geschreeuw en gegil. Het draagt allemaal bij aan een beklemmend sfeertje. Gaandeweg probeert allerlei gespuis je een kopje kleiner te maken. Je loopt (natuurlijk) van de ene in de andere hinderlaag. De monsters vallen je vaak rennend en springend en van alle kanten aan. De animaties zijn vloeiend en overtuigend. Dat levert een hoop schrikmomenten op. De bedoeling is om vooral de ledematen van de monsters af te schieten. Let op: bloed vloeit rijkelijk. De gevechten zijn erg intens. Goed mikken is essentieel. Dat werkt alleen goed als de camera de actie goed volgt en dat is helaas niet altijd het geval. Zeker als je in een kleine ruimte van verschillende kanten wordt aangevallen neemt de camera niet altijd een gunstige positie in. Echt storend is het niet. Om je van de monsters te ontdoen krijg je de beschikking over divers wapentuig waaronder een vlammenwerper. Gaandeweg kun je de wapens en je ruimtepak opwaarderen zodat je meer schade kunt verdragen van- en kunt toebrengen aan de steeds zwaardere monsters. Wat het spel doet, doet het goed en dat is vechten tegen monsters. Dead Space is een aanrader voor volwassen spelers met een voorliefde voor het horrorgenre.

Met dank aan Tjerd!

Dead Space

Tags: ,

Warhammer Online Age of Reckoning – recensie / review

Posted in games on November 2nd, 2008 by diedericky

Warhammer Online Age of Reckoning

Warhammer Online- Age of Reckoning is een zogenoemde ‘Massive Multiplayer Online Roleplaying Game’. Een rollenspel op internet dus. Samen met anderen speel je missies en/of neem je het tegen elkaar op in een grote gamewereld. Bij het starten van het spel word je getrakteerd op een indrukwekkende openingsvideo waarin de setting uit de doeken wordt gedaan. Zo blijkt de wereld te zijn verdeeld in een goede kant (mensen, elfen) en een kwade kant (Dark elfs, Orcs en ander gespuis), die elkaar bestrijden. Je begint met het kiezen van een karakter. De keuze is beperkt tot de bekende archetypen als krijger, heler, magiër. Op wat cosmetische zaken na valt er weinig aan je karakter te veranderen. Je karakter kan zich specialiseren in hand-tot-handgevechten (zwaarden, bijlen) of afstandsgevechten (spreuken, pijl en boog) of een combinatie van beide. Tot zover weinig nieuws onder de zon. Vervolgens word je in de spelwereld ondergedompeld. Dan valt op dat, anders dan de introfilm doet vermoeden, het spel grafisch minder goed uit de verf komt. Bovendien zijn de animaties houterig. Soms komen vijanden ‘aanglijden’. Over het geluid ben ik niet erg te spreken; het is niet echt  atmosferisch. Zo hoor je bijvoorbeeld altijd een ‘sjok sjok’-geluid als je door de wereld loopt. Dat gaat op een gegeven moment ergeren. Hetzelfde geldt voor de repetitieve muziek. Maar laat je niet afschikken. De gameplay zelf is dik in orde. Ik denk dat de makers hebben geprobeerd om ervoor te zorgen dat het spel ook op wat oudere computers te spelen is. Want het moet gezegd: het spel is bijzonder stabiel en draait heel snel. Gebieden lopen vloeiend in elkaar over, zonder noemenswaardige laadtijden. 

Warhammer Online

Net als in andere MMO’s is het de bedoeling dat je samen met andere spelers missies voor je fractie uitvoert. Door missies te volbrengen kun je je karakter steeds verder opwaarderen. Je karakter wordt sterker, sneller, krijgt verschillende spreuken en wapens ter beschikking etc. Het spel heeft een innovatief spreukensysteem. Zo kun je spreuken combineren zodat ze elkaar versterken en meer schade aanbrengen. Nadeel is dat je zelf ook schade oploopt als het een keer misgaat. Het spel daagt je dus uit om risico’s te nemen.In de beginmissies kom je nog een hoop computergestuurde vijanden tegen. Die gedragen zich bijzonder dom. Dat is wel jammer. Bovendien ligt de zogenaamde ‘respawnrate’ enorm hoog. Als je een vijand om zeep hebt geholpen, staat ‘ie na 1 minuut weer op om je weer aan te vallen. De spelwereld is behoorlijk groot. Het wemelt er van de computergestuurde karakters waarvan je duizenden missies kunt krijgen. Er is altijd wel wat te doen, alleen of – en dat is de bedoeling – met anderen. Zit je bij andere MMO’s nog wel eens tijden te wachten tot die ene noodzakelijke genezer zich bij je groep aansluit, bij Warhammer kun je zonder problemen meedoen aan publieke missies. Als je karakter flink is opgewaardeerd, is het tijd om het tegen niet-computergestuurde tegenstanders op te nemen op het slachtveld. Je sluit je aan bij een groep en probeert het gebied van de tegenpartij te veroveren. Dan komt het spel echt tot leven. Wel een probleem is dat de ’slechte’ karaktergroepen meer in trek zijn dan de ‘good guys’. De balans is dan ver te zoeken. Maar de makers zijn druk bezig dit op te lossen door bonussen toe te kennen aan spelers die kiezen voor de goede kant. Ook zullen er op termijn nieuwe spelelementen worden toegevoerd. Om dit spel gedurende meerdere maanden te spelen heb je een abonnement nodig. Houd rekening met een bedrag 13 euro per maand. Overigens zijn er ook pre-paid kaarten in de handel verkrijgbaar. Handig in het geval je je niet gelijk voor langere tijd wil vastleggen. Hoe dan ook: Warhammer Online is een solide MMO dat je nog lang van de straat zal houden.  

Met dank aan Willem voor het testen van het spel. En aan Tjerd voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar. 

Tags: , ,