Slumdog Millionaire recensie / review

Posted in film, foto's on February 24th, 2009 by diedericky

200901-Slumdog-Millionaire8ed50b7

slumdog-millionaire

Jamal Malik (Dev Patel ) groeit op in de sloppenwijken van het overbevolkte Mumbai, India. Door een bizarre samenloop van omstandigheden kwalificeert hij zich als kandidaat voor de Indiaanse versie van het televisieprogramma ‘Who Wants to Be a Millionaire’. Op alle vragen weet Jamal een antwoord. Hoe hij aan de antwoorden komt, wordt vertelt in diverse flashbacks uit het leven van Jamal. Tegen de achtergrond van de diepte armoede ligt het accent van de film met name op de driehoeksrelatie tussen Jamal, zijn oudere broer Salim (Madhur Mittal) en zijn grote liefde Latika (Freida Pinto). Laat ik voorop stellen dat het in cinemagrafisch opzicht een mooi gemaakte film is. De beelden van de vuilnisbelten, de grote hoeveelheid mensen maar ook de felle kleuren overweldigen. Echter wordt het thema van de armoede niet verder uitgewerkt. Terloops komt Jamal in aanraking met corruptie, prostitutie en geweld. Maar niets wordt echt uitgediept. Naar mijn smaak deed Cidade de Deus dat veel rauwer en (daardoor) beter. Hier is de armoede niet meer dan een decor. Jammer is verder dat het film draait om een vrij simpel maar erg ongeloofwaardig ‘Van krantenjongen tot miljonair’ verhaal zonder verrassende plotwendingen. In essentie is het dus een feel-good movie. De hoofdpersonen komen bijzonder sympathiek over maar hun acteerprestaties vind ik tegenvallen. Eigenlijk kun je daar niet teveel van zeggen omdat er – naar verluidt – geen professionele acteurs zijn gebruikt. Vermeldenswaardig is wel de originele muziek die in de film is gebruikt. Desondanks is de met 8 Oscars bekroonde ‘Slumdog Millionaire’ is naar mijn mening de meest overschatte film van 2008.

Tags: , ,

Changeling – recensie / review

Posted in film on February 19th, 2009 by diedericky

Changeling_poster rtuk_feature_cannes_17

Niet alleen als acteur maar ook als regisseur heeft Clint Eastwood ruimschoots zijn sporen verdient. Hij heeft een reeks mooie films gemaakt, niet in de minste plaats Mystic River en Million Dollar Baby. Voor laatstgenoemde film wist hij een Oscar in de wacht te slepen. Zijn laatste film ‘Changeling’ speelt zich af in het California van 1928 en vertelt het waargebeurde verhaal van alleenstaande moeder Christine Collins (Angelina Jolie) die op een dag thuiskomt van werk en ontdekt dat haar 9jarige zoon Walter Collins (Gattlin Griffith) is verdwenen. Maanden later wordt haar door de autoriteiten verteld dat haar zoon is teruggevonden. Haar blijheid slaat al snel om in afgrijzen als de jongen met wie zij wordt geconfronteerd niet haar zoon blijkt te zijn. Overtuigd van haar gelijk, probeert Christine het hoofd van de politie, J.J. Jones (Jeffrey Donovan), te bewegen de zoektocht naar haar zoon voort te zetten. Jones vreest voor gezichtsverlies en doet er alles aan om Christine te weerhouden de waarheid te achterhalen. Met behulp van een bevriende dominee Gustav Briegleb (John Malkovich) en advocaat Sammy Hahn (Geoff Pierson) bindt Christine de strijd aan met de autoriteiten. Laat ik voorop stellen dat de film mooi is gemaakt. Het camerawerk, de aankleding, de huizen, de auto’s, de trams, de haardracht etc, lijken zo uit de dertiger jaren te komen. Door alle acteurs wordt er ook prima geacteerd. Probleem van de film is dat de gebeurtenissen elkaar in een hoog tempo opvolgen. Wat begint als een persoonlijke zoektocht van een moeder naar haar zoon, verwordt al snel tot een rechtbankdrama. Daardoor wordt de film wat stuurloos. Het lijkt erop dat Eastwood vooral het hele verhaal wilde vertellen en daardoor niet de tijd heeft genomen nuances aan te brengen. Goed is goed en slecht is slecht. De film weet (bij mij) geen emotionele snaar  te raken. Jolie’s karakter blijft eendimensionaal en naar de drijfveren van de andere karakters kunnen wij alleen maar raden. Wat ook niet echt helpt, is dat Jolie er met haar magere uiterlijk, rode lippen en grote ogen meer weg heeft van een mannequin dan een vertwijfelde moeder. Een gemiste kans.

Tags: , , ,

The Reader – recensie / review

Posted in film on February 13th, 2009 by diedericky

reader_final-(3) reader-still-1

Berlijn 1958. De dan vijftienjarig Michael Berg (David Kross) ontmoet de veel oudere tramconductrice Hanna Schmitz (Kate Winslet). Beiden hebben een zomer lang een stormachtige liefdesrelatie. Nadat Hanna een kantoorbaan krijgt aangeboden verdwijnt zij uit het leven van Michael. Jaren later is Michael rechtenstudent en woont hij het proces bij van enkele vrouwen die terecht staan voor oorlogsmisdaden, begaan toen zij als bewakers werkzaam waren in een concentratiekamp Aushwich. Onder hen bevindt zich Hanna. ‘The Reader’ is een intrigerende film over liefde, schaamte, moraliteit en rechtvaardigheid. Vooral Kate Winslet weet overtuigend de oprechte naïviteit en het onbegrip van de hoofdpersoon uit te beelden. Terecht dat zij hiervoor een oscarnominatie in de wacht sleepte. De dialogen zijn kort maar krachtig. De 18 jarige Kross houdt zich goed staande als tiener die, in gevecht met zijn gevoelens, de waarheid onder ogen moet zien. Ralph Fiennes geeft ingetogen gestalte aan de oduere Michael. De beelden van Berlijn zijn stemmig en ondersteunen het drama dat zich afspeelt. De film verveelt geen moment en is dus de moeite van het zien meer dan waard.

Tags: , ,

Een interview met Tom Noga!

Posted in film, foto's on February 10th, 2009 by diedericky

1KMH7_001762 email

Hieronder vind je een recensie van ‘Redemption’. Hoofdrolspeler Tom Noga wilde desgevraagd wel wat vragen van mij beantwoorden. Zijn antwoorden hieronder geven een aardig inkijkje in de wereld van de wereld van de Independent film. Thanks again Tom!

1. Can you introduce yourself to the Dutch readers?

I am an American actor who began working professionally in the film business in the 1970s. Although I studied acting extensively, I got my start as a stunt man and I still perform and coordinate stunts. In the mid 1990s, I decided to “retire” from the film industry and explore new things in life. I traveled a little, invested in stocks for a while, then the real estate market, and I taught High School Drama and English Literature while I returned to school myself to earn a Masters Degree in Education.

I was happily investing in real estate and re-building an old Harley Davidson motorcycle (a long time passion of mine) when a friend, Robert Conway, asked me if I would help him out by acting in a short film he was making. I told him, “No, I don’t do that anymore”, but for old-times sake I would help coordinate some stunts. He was grateful but kept pushing for me to act in it as well. I reluctantly agreed. Well, I ended up having so much fun doing this little film it made me miss the business so I decided it was time to get back into it again. I made a couple of phone calls to the few people who still remembered me after ten years and I was soon doing a feature film, then another and so on.

2. Redemption being a western, why do you think nowadays movies in

this particular genre are scarcely made?

One big factor, especially with independent filmmakers, is budgetary. It always costs more to do a period piece. Wardrobe, weapons, buildings, furniture, means of transit of the period all cost more to acquire or reproduce than things that are readily available at any given current era.

Another factor is that, for nearly seventy years on film and television, Hollywood produced an enormous glut of westerns. I think people finally became bored with the genre in the 1970s when the production of westerns began to noticeably decline. Since then, there has been occasional resurgence in the popularity of the western and I believe that these resurgences will continue in waves as long as there are still devoted fans of the genre who want to see new westerns.

The popularity of film genres, like fashion or home décor, runs in waves. What is popular now might not be next year but at some point will likely rise again.

tom1

3. Redemption is an Independent movie. Why do you think people should take an interest in Independent movies?

Because that is where the most creative movie making happens. A filmmaker can do anything if they have the money to do it. But when you don’t have the money you have to be very resourceful. For example, we populated the town with members of various western and Civil War re-enactment clubs who all had their own authentic period wardrobe and weapons. Cost for wardrobe and weapons – $0 !

So, believe it or not, it can be a lot easier to make a big-budget studio film than a micro-budget indie. On the big budget film, if you want something you simply write a check. On the indie film, you quickly learn ways to increase production values without forking out bundles of cash which means you better have an outstanding and devoted creative team.

As an audience member, I am always intrigued by a filmmaker who creates brilliant things out of sheer resourcefulness.

4. Besides being an actor, you’re a stuntman as well. Did you do any

stunts in Redemption?

That was one of the ways we got resourceful on this movie. My primary concern on this set was the safety of the entire cast and crew. We didn’t have the money to hire an entire stunt team so I did all the more difficult stunts myself. Here are some examples:

We had three horses on the set, one still a bit wild. So I rode the difficult to handle horse in the scene where we needed it.

There was a dynamite explosion scripted to occur. We could not afford any elaborate pyrotechnics so I built an explosive device and detonator for around $20.00.

I actually appeared as no less than four other characters than The Apostle in the film. Some of the bodies you see being blown away are actually me in various wardrobe and makeup. My favorite example of this is when the Apostle arrives for the big showdown. I walk down the street shooting the bad guys down right and left. You’ll recall that I shoot a guy off of the second story balcony of a building. That was me doubling as the sniper. And since we were on a very restricted budget, we only had one rifle so the Apostle and the sniper shared the same rifle. Are you following this? So, the camera cuts from the Apostle (me) firing at the guy on the balcony to the guy (me) getting shot and falling off the balcony. To summarize: I shot myself off the balcony with my own gun!

Alone

5. In Redemption you play the part of Gods avenging Apostle, a man

who preaches justice with a gun. What makes this character

interesting for you?

Robert Conway called me and said he was writing a feature film called Redemption and asked if I’d take a look at it. There was a character known as The Apostle he wanted me to consider. I thought it was a great character – for someone else. I just did not picture myself as the Apostle. I told Robert that I would love to coordinate the stunts for the film and perhaps play another character. So, done deal.

But after several casting sessions, Robert called me and said, “I’m just not seeing anyone else as The Apostle. I know that you would be perfect.” I love that Robert has so much faith in me and his persistence paid off when he convinced me to do that first short film. I did love the character so I took on the challenge.

To answer your question, what makes this character interesting for me is that The Apostle is so different than me. I always try to find ways to bring a character alive through me – what can I find in myself that would make this character real? I certainly have a personal spiritual aspect, but I am not so completely consumed by it that I feel the need to go around and bring to justice people whom I believe have violated the sanctity of Heavenly Law. I was, however, able to find modern day examples of that on the television news and newspapers. We do live in a world in which religious beliefs drive entire cultures in very extreme ways. So I compiled a variety of examples of real-life characters with zealous, faith-driven passions as my reference for developing the character of The Apostle.

6. Can you describe the relationship between The Apostle and the

Native American ‘Black Feather’ (Grady Hill)?

Well, first just let me say that I enjoyed working with Grady very much. He is a very nice, down to earth kind of guy and I loved the fact that he is very much like Black Feather in real life – Thoughtful, wise, and quietly but resolutely opinionated. A man who always speaks from the heart.

The simple answer to the question of the relationship between these two characters would be simply professional or economic. The Apostle needs Black Feather’s acumen as a guide in his quest to carry out the Lords justice. Black Feather needs money.

The filmmaker’s use of the relationship between these two characters is more complex. I thought it was very effective to place these two characters together. Black Feather is the voice of reason to The Apostle’s single-minded pursuit of carrying out the Lord’s justice at any cost. Black Feather questions everything, which often annoys The Apostle. There is, however, a level of unacknowledged respect that Black Feather has earned from The Apostle. By placing these two characters together, we achieve a balance within the story – The Apostle sees everything as either black or white, good or evil. Black Feather brings more hues, alternative ways of looking at the world.

Tom

7. Can you sum up some other movies you played in?

Before I left the business for those ten years, I did a lot of television. I appeared in shows like Matlock, Knight Rider, Knots landing, The A-Team, Highway To Heaven.

I had smaller roles in movies like Leathal Weapon, Tank Girl, Lightning Jack.

In these recent few years since my return I have had lead or supporting roles in about five feature films besides Redemtion. One that I am especially pleased to be a part of is Alien Raiders. It has won eight awards in various film festivals across the US. It is a very cleverly written, handsomely filmed sci-fi thriller with a great ensemble cast. I play a high school shop teacher who is taken hostage in a supermarket, along with several other customers and employees of the market, by a band of mysterious paramilitary type scientists looking for people who might be infected with an otherworldly alien virus. It is due for release on DVD from Warner Brothers February 17, 2009.

8. What are your favorite movies watch?

I have very eclectic taste – I like a variety of movies of all genres from old to new. These are a few movies that have really influenced and inspired me:

M, the 1931 crime thriller with a twist from Fritz Lang, starring Peter Lorre.

Elia Kazan’s 1956 classic presentation of Tennessee Williams’ screenplay Baby Doll, starring Karl Malden, Carrol Baker and Eli Wallach.

My all-time favorite, Cool Hand Luke (1967) starring Paul Newman, George Kennedy and a roster of some of my favorite character actors ever assembled including Strother Martin, Dennis Hopper, Harry Dean Stanton.

9. What part would you really like to play someday?

I love a challenge. I thought that The Apostle was my most challenging role until I recently tackled the role of Burdette in the world premiere of a new play, Peoria by Hal Corely (winner of five Emmy and two Writers Guild awards). His psychologically complex characters and story lines have placed Hal in my highest esteem as a writer equal to the great ones like Williams, Pinter, Albee, and Inge.

I guess the part I’d most like to play is the one that presents the next big challenge to me.

10. If the opportunity arises, would you like to reprise the role of

the Apostle?

Yes. Robert and I have talked about that recently. We are exploring some ideas about that.

11. Can you tell me something about your latest project?

The next one in line is another one with Robert Conway. It is a very edgy action/horror thriller. We haven’t quite started pre-production yet so I can’t give you too many details right now. I can tell you that it will be wild, scary and clever and sure to please fans of murder and mayhem.

Tags: , ,

Redemption – recensie / review

Posted in film on February 6th, 2009 by diedericky

Redemption-poster

Tegenwoordig worden er nog maar weinig westerns gemaakt. In 2005 was daar ineens het uitstekende The Proposition, dat het genre weer op de kaart zette. In 2007 kwam 3:10 to Yuma and The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford bij. Redemption hoort in hetzelfde rijtje thuis. Ex-bandiet Frank Harden (Dustin Leighton) heeft spijt van een overval die hij en enkele kornuiten op een boerenfamilie hebben gepleegd. Frank besluit om zijn toenmalige bendeleden te traceren… om de zaken recht te zetten. Ondertussen wordt Frank op de hielen gezeten door een tot de tanden bewapende priester (Tom Noga) die zichzelf als verlengstuk van God beschouwt en in zijn kielzog een spoor van dood en verderf achterlaat. Aan alles zie je dat dit een goedkoop project is. Ondanks budgettaire beperkingen wordt de juiste sfeer gecreëerd van onbetrouwbare kerels, foute vrouwen, drank, poker en de onvermijdelijke eindconfrontatie. Alles in de stijl van de Spaghetti Westerns van Sergio Leone. De acteerprestaties van de onbekende cast zijn prima, in het bijzonder de ijzige vertolking van de priester door Tom Noga. Daar kunnen sommige Hollywood acteurs nog wat van leren. Tel daarbij de leuke dialogen op en je hebt een prima film!

snapshot20090205203014

Tags: , , ,

Quarantine – recensie / review

Posted in film on February 5th, 2009 by diedericky

Quarantineposter

The Blair Witch Project uit 1999 vond ik indertijd een zeer teleurstellende en overgewaardeerde film. Vanwege budgettaire beperkingen werd louter gebruik gemaakt van een handheld-camera. Deze stijl van film maken was eerder populair gemaakt door de Deense Dogma 95 filmbeweging. Het leverde vooral een hoop schokkerige beelden op, waarmee werd gesuggereerd dat het om ‘echte’ gebeurtenissen ging, uit de eerste hand gefilmd. Deze cinematografische stijl is later in vele andere films gebruikt, recentelijk nog in de obscure zombiefilm Diary of the Dead uit 2007 en het redelijk succesvolle Cloverfield uit 2008, over een monster dat New York onveilig maakt. Quarantine is ook zo’n film die  schijnbaar uit de losse pols is opgenomen. Die suggestie is geloofwaardig. Angela Vidal (Jennifer Carpenter) and haar cameraman Scott Percival (Steve Harris) maken een documentaire over een stel New Yorkse brandweerlieden. Op enig moment moet de brandweer uitrukken om assistentie te verlenen in een pand ergens in de stad. Eenmaal ter plaatse, blijkt een bewoonster symptomen van hondsdolheid te vertonen. De autoriteiten besluiten het gebouw hermetisch van de buitenwereld af te sluiten. De cameraploeg, de brandweerlieden en de bewoners, die één voor één geïnfecteerd raken, kunnen geen kant op. De spanningen lopen snel op. Kortom: een wat mager verhaal.  De acteurs doen hun best met het beperkte materiaal. Wat de film goed doet is het overbrengen van de beklemmende, paniekerige sfeer. Dat levert spannende momenten op, maar niet zoveel als ik had gehoopt. Naar mijn smaak zit de echte spanning meer in de kleine dingen die je net niet (goed) ziet. Maar smaken verschillen. De film gaat in het laatste kwartier volledig op de hysterische toer door overmatig gegil en geschreeuw en wordt als een waanzinnige met de camera heen en weer gezwiept. Dat werkt eerder op de lachspieren dan dat het angstaanjagend is. Mensen die gevoelig zijn voor duizeligheid zijn gewaarschuwd. De film is redelijk popcornvermaak maar weet het thriller(c.q. horror) genre niet op een hoger plan te tillen.

photo_12_hires

Tags: , , ,

Ondertussen viert Obama nog steeds feest…

Posted in actueel on February 4th, 2009 by diedericky

 

Gevonden op Internet. Ik kon het niet laten om deze ook op mijn website te zetten.

Klik op het plaatje voor de grappige animatie!

(het laden kan even duren!)

 

obama-viert-feest

Tags: ,

Australia – recensie / review

Posted in film on February 3rd, 2009 by diedericky

astralia_manning

We schrijven 1939. De Engelse aristocrate Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman ) reist naar Australië om haar echtgenoot te bezoeken die een grote veeranch drijft. Eenmaal aangekomen blijkt haar echtgenoot te zijn vermoord, naar verluidt door een Aboriginal. Concurrent veebaron Lesley ‘King’ Carney en zijn rechterhand Neil Fletcher (David Wenham) proberen Sarah Ashley te bewegen haar ranch aan te verkopen. Met de sympathieke veedrijver Dover (Hugh Jackman), haar aan alcohol verslaafde accountant Kipling Flynn (Jack Thompson) en de halfbloed Aboriginal jongetje Nullah (Brandon Walters) bindt Lady Sarah Ashley de concurrentiestrijd met Carney aan. Dan wordt Australië bij de Tweede Wereld Oorlog betrokken.

australia_movie_image_nicole_kidman_and_hugh_jackman1

Het verhaal is simpel en overzichtelijk. Goed is goed en slecht is slecht. Deze groots opgezette film overtuigt vooral in cinemagrafisch opzicht: als kijker wordt je getrakteerd op prachtige Australische landschappen. Wat begint als een western, verandert al snel in een soap. Rode draad is ontluikende romance tussen Lady Sarah Ashley en Dover. Hugh Jackman doet zijn best en slaagt in zijn vertolking van de ruwe bolster blanke pit. Nicole Kidman zakt door het ijs. Haar transformatie van aristocrate in doortastende tante gaat wel heel snel. Ook haar weinig naturelle plastic Barbie- uitstraling kon mij niet bekoren. Maar smaken verschillen. De romance wordt ook veel te dik aangezet. Dat levert enkele mierzoete en tenenkrommende momenten op. Gelukkig (!) breekt de oorlog uit, wat het verhaal weer wat vaart geeft.

australia-1-2

Het is vooral David Wenham met zijn ijzige blik die een goede ‘bad guy’ weet neer te zetten. En Brandon Walters is bijzonder aandoenlijk als jongetje dat noch blank noch zwart is en dus – in die tijd – nergens bij hoort. Ondanks de zwaar aangezette sentimenten verveelt deze 166 minuten durende film niet. Het heeft het hart op de goede plaats. Met dank aan de mooie beelden en eveneens mooie ondersteunende muziek.

Tags: , , ,

Killzone 2 – recensie / review

Posted in games on February 3rd, 2009 by diedericky

killzone2boxart2am9

Laat ik voorop stellen dat het fantastisch is dat een klein land als Nederland een spelontwikkelaar als Guerilla heeft die in staat is een dergelijke hooggeanticipeerd schietspel te maken. Laat onverlet dat ik ongezouten mijn mening ga geven.

Te beginnen met het verhaal, althans het ontbreken ervan. Er is eigenlijk geen verhaal. Jouw planeet Vekta is bevrijd en ditmaal vecht je tegen het gespuis van de Helghast op hun thuisplaneet Helghan. Je doel is de eindbaas Visari. Je speelt de rol van een opgepompte gast genaamd Sev en bent onderdeel van een viermansformatie bekend als Alpha Squad. Samen trek je ten strijde. Kortom: niets veel soeps dus. En dat is echt jammer. Dat een goed verhaal kan werken bewijst Valve al jaren met Half Life serie. Denk ook aan het recentere Drake’s Fortune. Waarom kunnen andere ontwikkelaars dat voorbeeld niet volgen? Maar wellicht ben ik een roepende in de woestijn.

img_1978_killzone2

Het spel geeft je wel het gevoel dat je onderdeel uitmaakt van een groot conflict, in de eerste plaats door het gebruik van spectaculaire tussenfilmpjes. Guerilla brengt Hollywood naar de spelcomputer. Maar ook in het spel zelf gebeurt van alles. Kogels vliegen om je oren, overal zijn explosies, medesoldaten die het loodje leggen, er wordt geschreeuwd etc.. Het gevoel bekruipt je dat elk moment een vijand je in het vizier heeft.

KZ11

Net als in veel andere schietspellen moet je het in Killzone 2 doen met vooral industrieel en militair uitziende omgevingen. De levels zijn helaas vrij lineair en doen, uitzonderingen daargelaten, veelal inspiratieloos aan. Wel moet gezegd worden dat het er allemaal wel erg mooi uitziet. Wel heeft het spel hier en daar wat problemen met het genereren van schaduwen en texturen. Ik denk dat Killzone 2 grafisch het mooiste spel is voor de Playstation 3. Het geluid is ook prima verzorgd. Geschreeuw, knallen, ontploffingen, het klinkt allemaal zeer geloofwaardig. Zeker als je een goede geluidsinstallatie hebt. De gebruikte stemmen doen wel wat geforceerd aan. Dat had beter gekund.

KZ10

Je krijgt – gelukkig – wel de beschikking over een compleet wapenarsenaal, bestaande uit een mes, een standaardpistool, een geweer, een mitrailleur tot verschillende soorten granaten, een vlammenwerper en een raketwerper aan toe. Elk wapen is realistisch gemodelleerd. Je (kunstmatige) teamleden helpen je actief maar lopen je soms ook wel in de weg. Dat is wel jammer en haalt je uit het spel. Er zijn diverse vijanden die je het leven zuur maken. De vijanden zijn bijzonder intelligent. Ze werken samen, zoeken dekking, trekken zich terug etc. Je hebt verschillende soorten soldaten. Je hebt assault troopers, de standaard soldaten en zogenaamde ‘shock Troopers’ die granaten gooien. Genoeg variatie dus. Wel zien ze er een beetje eender uit. Je zult ook flink aan de bak moeten om ze om zeep te helpen. Je moet ze vol lood pompen alvorens ze neergaan. Op de lange afstand gebruiken het machinegeweer en op de korte trekken ze een mes. Diverse soldaten werken in groepen samen dus je moet steeds nadenken over je tactiek. Dat betekent dat het dekkingssysteem goed moet beheersen. Dit is niet een spel waarin je al rennend iedereen omver blaast. De makers hebben wel manieren gevonden om de bewegingsensor van je controller in het spel te integreren, bijvoorbeeld voor het plaatsen van explosieven of het openen van een deur.

KZ6

Ben je eenmaal klaar met de enkelspelercampagne, dan kun je je werpen op de uitgebreide muliplayer component van het spel. Daarbij kun je het tegen 32 menselijke tegenstanders opnemen in diverse spelvarianten. Zo kunt je elkaars vlag veroveren, een VIP beschermen tegen de vijand etc.. Dat is leuk voor de liefhebber maar persoonlijk is dit niet echt aan mij besteed. Na het einde van de campagne ben ik meestal wel klaar met een spel.

Wat het spel doet, doet het goed. En dat is het schieten. Toch jammer van het beroerde verhaal. In vergelijking tot Killzone 2 blijft Halflife 2 in mijn boekje op eenzame hoogte staan. Desondanks de beste schietspel van 2009. Maar het jaar is nog jong.

Tags: , , ,

Outlander – recensie / review

Posted in film on February 1st, 2009 by diedericky

outlander

In ‘Outlander’ stort Kainan (James Caviezel), een soldaat uit een andere wereld, met zijn ruimteschip neer in het Noorwegen van 600 na Christus, de tijd van de Vikingen. Het begin van de film lijkt dus sterk op het begin van Planet of the Apes. Ook daar stort een astronaut neer in een andere tijd. Het gegeven van tijdreizen komt uit H. G. WellsThe Time Machine.

caviezel-alien

Kainan weet zich uit het wrak te bevrijden maar wordt gevangen genomen door een Wulfric (Jack Huston) een Viking afkomstig uit een dopje nabij. Leider van Vikingen is Rothgar (John Hurt) die op gespannen voet staat met het naburige dorp van Gunnar (Ron Perlman). Deze verhaallijn wordt niet echt goed uitgewerkt. Het levert wel een hoop zwaardgekletter op. En het bloed vloeit rijkelijk. Zo ging dat in die tijd. Al snel blijkt dat met het ruimteschip ook een monster is meegekomen. Het monster laat een spoor van dood en verderf onder de Vikingen. Kainan en Wulfric binden de strijd aan met het monster. Vanaf dat moment doet de film sterk denken de film Alien.

29584

Kortom: Outlander is een beetje een bij elkaar geraapt zooitje. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Het levert een prima actiefilm op. Het tempo ligt hoog en er is dus (gelukkig) geen tijd voor overbodig geouwehoer. De actiescènes zijn erg goed en de special effects waarmee het monster tot leven is gewerkt overtuigen. Het levert vele spannende momenten op. Prima popcornvermaak dus.

Tags: , ,